Working 9 to 9 - Reisverslag uit Shenzhen, China van Tim Hurkmans - WaarBenJij.nu Working 9 to 9 - Reisverslag uit Shenzhen, China van Tim Hurkmans - WaarBenJij.nu

Working 9 to 9

Blijf op de hoogte en volg Tim

25 Januari 2014 | China, Shenzhen

Na 10 dagen werken staat dan daadwerkelijk het eerste stukje backend door mij geproduceerd open voor de wereld. Ik heb inmiddels 114 uur gewerkt aan allerlei zaken, van voorpagina, tot layout, tot ecommerce. De werkdagen zijn hier lang, iedereen werkt hier van 9 tot 9, inclusief lunchpauzes en avondmaaltijden, en zaterdag is ook gewoon werken. Koken is niet nodig, want je kunt hier altijd wel iets in een restaurant halen. Je wordt hier echt geleefd, er gebeurt zoveel op een dag en dat elke dag weer.

Mijn werkplek is 100cm x 80cm en ik zit op een klapstoeltje samen met inmiddels 40 andere collega's (voornamelijk het chinese team) in een vergaderruimte. Dit waren er eerst 34, maar in de korte periode dat ik hier nog pas rondloop, zijn er dus al zes mensen aangenomen en aan het werk gegaan. Overigens, ik klaag niet. Dit is genoeg ruimte om goed achter een computer te werken.

Zijn er dan ook positieve dingen? Jazeker. Omdat het internationale team zo'n klein team is (10 mensen), en iedereen verschillende vaardigheden heeft, krijg je veel meer te zien van de wereld buiten je eigen vakgebied. Zo zie ik hoe goed we het op social media doen en wat de designers doen voor promotiemateriaal, productontwerp en websiteontwerp. Verder zie ik vacatures voorbij komen voor internationalen (die ook op de website moeten komen!). Ook krijg ik mee wat voor persberichten er uitkomen vanuit PR en Marketing, persconferenties die gehouden worden, hoe de concurrenten het doen en hoe we in het nieuws staan. De hype begint te komen. En logistiek moet ook alles geregeld worden; het is een fysiek product met een voorraad en opslagruimte, en moet ook daadwerkelijk verscheept worden over de wereld. Gelukkig hoef ik me niet in alles te verdiepen, het meekrijgen van al deze informatie is wel interessant.

Maar het is niet alleen maar hier op kantoor zitten. Vorige week vrijdag hebben we in OCT Loft een fotoshoot gehad voor de About pagina op de website. OCT Loft is het cultuur- en artiestencentrum van Shenzhen. Mijn indruk was dat het er zeer westers uit zag: lage gebouwen (minder dan 8 verdiepingen), kleine straten, veel groen, westerse bouwstijl. Verder zijn badminton en tafeltennis hier een wekelijkse avondbezigheid, en merk ik dat met mijn franse zomervervaring niet veel verder kom dan makkelijke tegenstanders. Meer oefenen dus.

Komende week is Chinees Nieuwjaar, wat ook gelijk staat aan de belangrijkste vakantie van het jaar. Iedereen gaat naar huis en families komen samen. Dit betekent ook dat reizen een onmogelijkheid is geworden, als je daar niet drie weken van tevoren mee was begonnen. Aangezien ik pas twee weken hier ben, en niet van dit feit op de hoogte was voor mijn aankomst, is reizen geen optie meer. Of het is niet meer mogelijk (trein) of het is te duur (vliegtuig). Buitenland zou nog een optie kunnen zijn, maar om nu al weer weg te gaan.

Daaraan gerelateerd heeft de Chinese overheid besloten, omdat iedereen al zoveel vakantie heeft, dat iedereen komende zondag ook moet komen werken. Aangezien iedere chinees bedrijf voor een deel in handen is van de Chinese overheid, kan een bedrijf hier weinig tegen beginnen en mag ik ook op mijn 'vrije' zondag van 9 tot 9 komen werken. Op zulke momenten merk je toch dat het er hier anders aan toe gaat dan in Europa.

Volgende week maar eens zoeken wat er allemaal bij is gekomen in Shenzhen, en of ook de reeds bekende locaties nog bestaan. Nu weer hard doorwerken.

Mijn eerste bijdrage en het resultaat van de fotoshoot kan je terugzien op: http://oneplus.net/about-us

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shenzhen

Back to Shenzhen

Terug naar Shenzhen. Werken voor OPPO/OnePlus.

Recente Reisverslagen:

21 April 2014

Afronden

12 Maart 2014

Foto's

03 Maart 2014

Verhuizing

07 Februari 2014

Xin Nian Kuai Le!

25 Januari 2014

Working 9 to 9
Tim

Actief sinds 25 Juli 2008
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 11612

Voorgaande reizen:

20 December 2013 - 31 Augustus 2014

Back to Shenzhen

16 Juli 2008 - 22 Oktober 2008

Stage Shenzhen

Landen bezocht: