Verhuizing - Reisverslag uit Shenzhen, China van Tim Hurkmans - WaarBenJij.nu Verhuizing - Reisverslag uit Shenzhen, China van Tim Hurkmans - WaarBenJij.nu

Verhuizing

Blijf op de hoogte en volg Tim

03 Maart 2014 | China, Shenzhen

Een aantal weken geleden zijn we verhuisd naar onze nieuwe pand in Chegongmiao. Nadat om 10:00 alle servers uitgezet werden en wij onze apparatuur ingepakt hadden, zijn we richting het nieuwe pand vertrokken. Ik had het alleen nog van de buitenkant gezien, dus wist niet precies wat er te verwachten viel.

Het pand is zo nieuw, dat het nog niet eens af is. De bureau's zijn op de betonnen vloer gezet, aan de andere kant van de verdieping wordt nog geklust, en overal hangen nog draden. De aankleding is nog niet af, maar we kunnen er al wel werken. Althans, dan moet wel onze net ingepakte apparatuur ook nog arriveren met de verhuiswagens. Niet getreurd, want er is meer dan genoeg te doen. En er moet natuurlijk gevierd worden dat we als bedrijf nu naar ons eigen pand verhuisd zijn. Dus groepsfoto's, gelukwensen, confetti, vuurwerk (je wilt geen boze geesten in je pand) en een mascotte voor het bedrijf: Een kleine puppy, genaamd wanzai, is iedereen aan het verblijden. Het is de bedoeling dat de puppy meegroeid met het bedrijf, en het is al duidelijk dat het hondje geliefd is bij bijna iedereen.

Naast de festiviteiten is er ook nog genoeg te doen op zo'n eerste dag. Zo is het uitzicht fe-no-me-naal! We hebben balkons op het westen, en voor ons staat niets hoogs! We hebben van links naar rechts uitzicht op: Hong Kong, zee met de grote witte brug die Shenzhen met HK verbindt, de kustsnelweg, een stuk stad en de bergen ten noorden van Shenzhen. Foto's zullen nog volgen. Verder hebben we op onze speurtocht ontdekt dat het dak toegankelijk is, veilig is en een terrastuin bevat. Voorspeld wordt dat we hier regelmatig gaan barbecuen.

Toen om 15:00 alles binnen was, de servers weer aangesloten waren, de beste plekken bedongen waren en wij als ontwikkelaars voor het eerst bij de rest van het team konden zitten, konden we weer aan het werk. Maar niet voordat iedereen uitgebreid genoten had van de uitermate comfortabele nieuwe stoelen die iedereen gekregen had. Met voetsteun en voldoende kantelbaar om de gemiddelde lunch slapend door te komen.

De eerste werkdag in het nieuwe pand werd vroegtijdig beeindigd. Nadat om 20:00 het complete chinese team verdwenen was voor de badminton/basketbal/pingpong avond (en wij dit gemist hadden), besloot ook de aardlekschakelaar dat het mooi was geweest voor de eerste dag en heeft ons richting huis gestuurd.

Nu we inmiddels een aantal weken in het nieuwe pand zitten, vallen een aantal dingen op. Het pand is kouder dan de buitenlucht, met ongeveer vijf graden. Nu is dat in de zomer best fijn, maar als het buiten tien graden is, is dit niet zo fijn. Zo langzamerhand beginnen er ook meer dingen te komen. Inmiddels zijn er zo'n dertig werkplekken bij gekomen, maar nog niet allemaal gevuld. De vergaderkamers worden geclaimed met post-its, in chinees, meestal spontaan. Er is een soort van gym gebouwd met gewichten. De blikjesautomaat is geinstalleerd, met heel veel knipperende lampjes. De snacks uit de automaat zijn niet zo lekker. De keuken is ingericht met een koelkast en een magnetron. Ook dwaalt er ergens een koffiezetautomaat rond, tot groot genoegen van een aantal collega's. We wachten nog op de niet-chinese toiletten en de airco. Wel zijn we erin geslaagd de balkons direct naast onze werkplekken rookvrij te houden, in tegenstelling tot het buitenterras.

Ik loop inmiddels hopeloos achter met foto's. Enkelen staan inmiddels online, maar die zijn nog van week 1. Link volgt zodra ik Picasa heb kunnen overtuigen mij een werkbare link te geven.