Xin Nian Kuai Le! - Reisverslag uit Shenzhen, China van Tim Hurkmans - WaarBenJij.nu Xin Nian Kuai Le! - Reisverslag uit Shenzhen, China van Tim Hurkmans - WaarBenJij.nu

Xin Nian Kuai Le!

Blijf op de hoogte en volg Tim

07 Februari 2014 | China, Shenzhen

Xin Nian Kuai Le! Vorige week heb ik, mijn collega's en heel china mogen vieren dat het nieuwe maankalender is ingegaan en we dit jaar het jaar van het paard mogen noemen. Niet alleen gaat dit gepaard met een heleboel festiviteiten, rode enveloppen, eindejaarsdiners en vuurwerk, maar het betekent ook dat heel china vrij heeft, en besluit in die ene week het hele land door te gaan reizen om samen met familie het nieuwe jaar in te luiden.

Indien je niet twee maanden van tevoren een treinkaartje gekocht hebt, kan je reizen door China wel vergeten. De halve stad was leeggestroomd, de meeste winkels waren gesloten (wat nooit gebeurt) en eten vinden op oudejaarsavond is niet makkelijk. Uiteindelijk hebben we met een groep collega's van Oppo nog prima kunnen genieten van een heerlijke maaltijd en een korte avond in CoCo Park, een van de uitgaansgebieden van Shenzhen.

Zoals ook bij oudjaar hoort, wordt er vuurwerk afgestoken. Nu had ik heel veel vuurwerk verwacht, het is tenslotte China, maar het viel best mee, eigenlijk best tegen. Er werd niet veel afgestoken in de stad, en met het vuurwerk van Window of the World hebben we het nieuwe jaar in weten te luiden. Achteraf bleek dat vuurwerk afsteken niet toegstaan was in Shenzhen, omdat het stadsbestuur genoeg had van alle branden die de afgelopen jaren geweest waren door vuurwerk.

Op 1 februari zijn we met een groep gaan hiken op Wutong mountain, ook wel Wutongshan, met 943m de hoogste berg van Shenzhen. Naja, gehiked.. bij hiken komt nog wandelen kijken, en een aantal vlakke stukken. Dit was meer trapgelopen dan gehiked. Recht omhoog, een lange trap. We hebben geschat dat we ongeveer 6000 treden naar boven zijn gelopen, en dus ook evenveel treden naar beneden. Beneden aan het meer overigens heerlijk genoten van de volle zon, welke met 28 graden ook voor een prima zomers weer zorgde en waar menig (westers) persoon van de groep erin slaagde te verbranden.

Minder nieuws was dat de dag dat alles dicht ging en iedereen vertrok, onze wasmachine het vergeven had. Naja, de wasmachine vulde zich nog wel, en draaide een paar keer rond, maar zodra het afvoeren moest beginnen liet het ding met een vrolijk deuntje weten dat het toch echt niet meer verder kon en dat we het maar uit moesten zoeken. Inmiddels nog geen nieuwe wasmachine, dus het is opsparen en het hoogstnodige met de hand wassen. En dat in de week dat je eindelijk eens tijd hebt om de was de te doen...