Dag 1 - Reisverslag uit Shenzhen, China van Tim Hurkmans - WaarBenJij.nu Dag 1 - Reisverslag uit Shenzhen, China van Tim Hurkmans - WaarBenJij.nu

Dag 1

Blijf op de hoogte en volg Tim

12 Januari 2014 | China, Shenzhen

Vrijdag dan echt vertrokken. Alles opgeruimd en gepakt, iedereen gedag gezegd en ergens in de middag vertrokken richting Hong Kong. Met een prima jetlag nu de eerste dag doorgekomen. Martin heeft me opgepikt van de Shekou Ferry Terminal, waar ik vanaf een afstandje mocht kijken hoe mijn koffer uit de ferry werd geladen, neer werd gezet en ik vervolgens in een groepje passagiers de bagage mocht uitzoeken. Gelukkig kon ik herenigd worden met mijn rode koffer welke ik sinds Schiphol niet meer gezien had.

Nadat ik Martin voor het eerst in mijn leven de hand had kunnen schudden (we kennen elkaar pas 10 jaar, maar enkel online), zijn we vervolgens met een taxi de halve stad doorgereden. Althans, zo voelde het. Ik geloof dat we nog geen kwart gehad hebben. Shenzhen is echt zo groot. Het appartement ligt afgeschermd in een rustig park. Er staan zo'n twintig flats van 20-30 verdiepingen in Century village, met daartussen een mooie groene tuin, een buitenzwembad en een beeld van een popzanger en een cellospeler. Mogelijk is er nog meer, maar dat heb ik nog niet gevonden. De supermarkt is gelukkig wel om de hoek.

Op dit moment zit ik met een laptop op schoot terwijl ik buiten de Eiffeltoren zie staan (we denken schaal 1 op 3, of 1 op 2). Rechts ervan staan twee piramides en links ervan Mount Rushmore met daarnaast een Beiers stadscentrum. Ja, het uitzicht vanaf de 17e (!) verdieping is magnefiek en kijkt uit op 'Window of the World'. Denk aan Madurodam, maar dan van de wereld. Hierdoor voelt het toch een beetje als de andere kant van de wereld, maar dan een stuk warmer.

Over warmte gesproken, het weer is vandaag 19 graden celsius en zonnig. Ik loop dan ook buiten in polo en spijkerbroek. De komende week wordt het wel kouder: we moeten het doen met een minimum van 9 graden celsius in de nacht. Dat is toch afzien... ;)

Morgenvroeg aan de slag, de vakantie is voorbij, de jetlag niet, maar het werken gaat wel gewoon beginnen.